::status::

Cuti semester habis tahun satu
Masuk semula bulan 9 tahun dua semester satu
Target cuti : habiskan sebanyak mungkin buku

Friday, August 5, 2011

Ukhwah RETORIKA

Bismillah...

Em,mungkin ada antara anda yang dah pernah baca cerpen saya ni. Oho, saya hanya menerbitkannya semula. Sebab saya suka cerpen ni. [masuk lif tekan sendiri kan.huh]. Nak buat cerpen baru tengah mengalami blockhead. Neway, enjoy it. Dan apa-apa manfaat bolehlah diambil pengajaran. Yang kurang sama-sama topupkan.
----------------------------------------------------------------------------------
banyak nya bajuuuu
Waa..banyaknya baju yang belum dibasuh. Huh, petang ni ada mesyuarat. Malam ni ada program ringkas. Esok nak kena keluar buat kerja di luar. Aarrgghh..tensyennya macam ni.

Selalu saja begini. Bukanlah aku mengharapkan sangat orang terlebih mengambil berat. Tapi, mana perginya yang katanya ukhwah?? Tiba-tiba aku rasa menyampah dengan idea yang berdegar-degar.

"Kita mesti menolong sahabat-sahabat kita. Sayang sahabat-sahabat seperti mereka adik-beradik kita. Tolong tanpa diminta. Itulah kekuatan ukhwah."

Aarrgghh..aku sudah jemu dengan mainan ayat-ayat begini. Semua ini hanyalah tipu semata-mata. Adakah ukhwah sehingga orang sanggup membasuh baju kita?

Di setiap program tarbiyah yang aku jalani, sering saja disebut.."ukhwah! ukhwah! ukhwah!". Tapi, aku rasa ukhwah ni hanya retorik semata-mata. Hanya disebut berdentum-dentum ketika ada perjumpaan. Dikupas ber'ela-ela' ketika dalam usrah. Dibentang pelbagai cara untuk meningkatkan ukhwah. tapi apa yang aku nampak hanyalah omokan kebohongan.

Sedang aku termangu sendiri di ruang perpustakaan sambil menyaiapkan kerja yang masih belum selesai, tiba-tiba telefon bimbitku bergetar menandakan mesej yang baru masuk. Apabila sudah membaca mesej itu hatiku tersentak. Mesej tu datangnya dari salah seorang sahabatku bertanyakan tentang kain baju yang belum dibasuh. Katanya dia mahu menolong untuk membasuh baju-baju tersebut.

Aku menjadi seolah-olah jasad yang tidak bernyawa. Kerana terkejut aku terlupa untuk membalas mesej tersebut dan setelah selesai kerjaku aku pun bergegas pulang ke asrama. Masuk bilik tidak kelihatan lagi raga bajuku yang tidak berbasuh.

Aku pergi menjenguk dalam bilik basuh dan ternyata sahabatku itu sedang membasuh pakainku dengan tangannya. Aku menjadi terharu. Hatiku tersentuh. Sejak itu, pandanganku terhadap ukhwah berubah. Ukhwah ini bukanlah hanya untuk hebat diperkatakan. Tetapi adalah satu benda yang abstrak untuk dipratikkan. Andai tidak, ukhwah hanyalah satu retorika yang tiada sudahnya.

Sabda Rasulullah S.A.W maksudnya : "Tidak beriman antara kamu selagi sahabatnya tidak dikasihi sebagaiman dia mengasihi dirinya."

Apabila ukhwah itu dipraktikkan baru terasa segala kemanisan yang selalu kita dengarkan. Masalah akan terasa ringan, segala kerja akan terasa mudah. Namun, untuk mempratikkannya bukan mudah. Apatah lagi untuk menjadi sehebat ukhwah kaum muhajirin dan ansar. Ukhwah itu sebenarnya indah andai kita pandai menghargai nilai sebuah ukhwah.

Ya Allah, kuatkanlah ikatan antara kami ya Allah.

9 comments:

Mr AnOnymOUs said...

ehem2..npe xbuat buku trus??hehe

nurulnabihah said...

like infinity :D

sis Izzati said...

like..! oh kmun :)
quote'Ukhwah ini bukanlah hanya untuk hebat diperkatakan. Tetapi adalah satu benda yang abstrak untuk dipratikkan'

munirah.zulkifli said...

alip : oh..tgguu..nnt terbit sbuah buku..haha..grafiknya by Mr. AnO..

bie : hee..insyaallah berlaku d alam realiti..! rindu kamu..lalala

ety : hee..kata2 dari hati y smpy jg ke hati..^_^

.:. NaiMy .:. said...

aaa kenal amat cerita ini =)

time 2 ukhuwah genting..huhu..duk makan dalam je keje..

skrg ni xde dah..xde makan2..muntah je terus ^^

munirah.zulkifli said...

hehe...tw xpe..dulu xmatured g..br merangkak blaja erti ukhwah..hee..

lani tggu lagi..muntah je trus..bia klua abeh ijau kunin..^^,

nuhama said...

slm.nk mtk izin copy..

Akashah Althanfunrijal said...

mohon share..:)

munirah.zulkifli said...

sila2..^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Rijal Dakwah::