::status::

Cuti semester habis tahun satu
Masuk semula bulan 9 tahun dua semester satu
Target cuti : habiskan sebanyak mungkin buku

Monday, July 2, 2012

ulat buku ka buku berulat

Bismillah...

Hee..rasa nak tegelak waktu tuleh tajok tu..haha..teringat..waktu tu dok susun2 buku2 hat baru beli ataih meja..sedaq tak sedaq hampir rm500 habis untuk beli buku sepanjang 1 sem lepas..bukan buku akademik pon..tapi buku2 lain..jadi gila kot mana tah bila tengok buku tu..

Ramai gak la depa2 dok kata..taun bila la nk baca buku ni..dengan sengih selamba aku jawab, bekalan untuk cuti 3bulan..ya2 ja kan..haha..sekali atehku kata : yaka ulat buku aniq..ka buku berulat..haha..oke,i noted that..dan ambik sebagai cabaran..tengok nanti..buku berulat ka..ulat jadi buku ka..aku jadi ulat ka..

Oke,so...jom,perlumbaan kini bermula=)

Teringat seorang sahabat pernah kata. waktu tu rasa cm terhiris tertusuk sembilu jugak la kan. tapi aku pegang sampai lani. Aku mengeluh dengan buku haraki. Kataku buku haraki berat untuk dibaca. Dan sahabatku nasihat : kita kena adil dalam pembacaan, mana boleh baca yang ringan2 saja. berat ka ringan ka..semua kena baca..payah la kalau gerakan islam ada letak standard macam tu..hoho

Oke,tu ja..have a nice holiday..jom budayakan membaca..jangan lupa baca berita sama..tengok berita kat TV saja jadi meloya..bukak2 lah berita on9..banyak2 sumber pon xpa..boleh komper n kontras..

Thursday, June 28, 2012

kekuatan lelaki

Bismillah...
lata bayu, baling

Lama x update..banyak ja idea..tp xdan..[alasan.heh]..

kata nak sambung pasai kekuatan perempuan kan. tapi tak jadi la. nak buat pasai kekuatan lelaki pulak. hehe. sebab ada orang request. lalala.

Oke,dah2..

Seminggu cuti ni..buat jaulah utagha..geng2 utagha kuantan..geng dari IMIU waktu cfs dulu..sampai lani berkekalan..sebenanq nya ni kali kedua..hat fes dah buat taun lepaih..bes tak tau nak habaq lagumana..ukhwah sungguh terasa..bukan hanya dengan sahabat2 tapi jugak dengan keluarga sahabat..

Ehm,apa kaitan dengan lelaki kan? Aha, ni nak habaq mai. Jaulah kali ni,laki 3 org ja..ppuan 6 orang..tapi nak katanya..even laki siket, tapi mampu untuk menggerakkan jaulah utagha..hebat x? bejalan dari penang naik smpy ayq itam turun pendang sampai ke baling..

Ucapan penghargaan buat syahir yusup..yang jadi kepala..rasanya klu ppuan y sikit laki ramai xjadi qeja btoi dak.. tapi kalau laki siket ppuan ramai xpa..sebab laki memang adalah ketua..dan mempunya sifat kepimpinan secara semula jadi..[ataupun x..heh]..

Allah berfirman dalam al-Quran :

Maksudnya : "Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka..............." (an-nisa' : 34)
Tapi kalau nak ikut laki hat boleh jd pemimpin ni...sama ja la dak dgn org2 len org putih pa nuh,tapi apa y membezakan depa ialah keimanan. Keimanan kepada Allah dan ketaqwaan. takguna jugak kalau hanya pandai pimpin kat dunia tp xpandai pimpin untuk ke jalan akhirat. Zaman lani susah dh nak cari laki mcm ni..

Jadi seruan kepada lelaki d luar sana, jagalah diri anda dan keluarga anda dari azab api neraka.

Maksudnya : "Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan." (At-tahrim : 6)
Jadilah lelaki berguna bukan hanya mnjaga di dunia tpi jugak menjaga untuk akhirat. Para nabi dan Rasul terdiri daripada kaum lelaki, jugak para ulama' pewaris nabi dari lelaki. Sama-sama tingkatkan keimanan untuk bekalan hari kemudian. =)

*moga jaulah kali ini mendapat keberkatan dan redha dari Tuhan buat bekalan perjuangan membawa risalahMu di dunia akhir zaman. Attribute to : Qamarul Iqmal

Monday, June 18, 2012

balasan rindu

Maafkan aku kerna memenuhkan ruangan ini dgn perasaanku tika ini..
Saja nak kongsi balasan rindu yang aku post sblm ni..
----------------------------------------------------------------------
Dear my beloved sister,         


          Forever is a very long time. How is it that people can talk so casually about a concept that we cannot even wrap our minds around? Sometimes we have a friend and we sense that our souls are very closely connected. 
          We know that the connection is above time and space. We know that wherever we are in our lives we will always remain friends. Even if we do not see each other for years we are able to pick up right where we left off. This is what people mean when they say friends forever.


True friends are hard to find
but there you are you came into my life
You came to me in a perfect time
I'm so happy you're a friend of mine
We've been together for so long
in a fantastic place we belong
We shared the mysteries of our life
laughter and tears are seen in our eyes.


We have something that holds us together
Something that made us both better
It makes the fun never end
And it helps me to know that when
I am down and blue
Because you're my friend.


You're with me and I'm with you
you comfort me and I'm comfort you
A part of me becomes apart of you
true friendship I've found you
Yes it's true we're apart
Coz I'm here and you there

But I've Allah to watch you
Be with you all the time.




Sincerely,
Adik :)
**semoga sama-sama thabat dalam jalan ini dan dipermudahkan urusan ^^.
[thankz..touched a heart..]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Rijal Dakwah::

  • Berhijrah Ke 'Belakang' - عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب رضي الله تعالى عنه قال: سمعت رسول الله صلى الله تعالى عليه وعلى آله وسلم يقول: إنما الأعمال بالنيات، وإنما لكل امر...
    1 year ago
  • Tamat. - ini entri yang terakhir di sini. mudah-mudahan segala yang saya kongsikan di sini, kebaikannya kekal sebagai ganjaran yang tidak putus dari Tuhan; keburu...
    1 year ago
  • Ignore the unfortunate defeat and laugh at Sir Alex - I don't want to dwell on tonight's defeat, it was unfortunate, Dortmund took their chances and were typically efficient, we just didn't quite have the...
    2 years ago
  • Kuliah Akhi Mohd Amin - “ Manusia apabila terdesak dia akan cari ALLAH , dia akan kembali kepada ALLAH. Apa yang akan dilakukkan oleh manusia dalam saat-saat bhaya?! Sesungguhnya...
    2 years ago
  • Motorola Razr Wallpaper - Built in camera module of the services they want-camera phone, mobile phone, even service technicians in varying industries use mobile phones give you al...
    3 years ago
  • Bedah Tokoh- Uwais Al-Qarni - BISMILLAHI 'ALA BARAKAATILLAH... *Uwais al-qarni* Yaman, bumi bertuah tempat kau berpijak, Mengharung suka dan duka dunia, Walaupun kau sering dihina, Ak...
    3 years ago
  • Old collection - Salam, em dh lme xpost kt cni, huhu, so mlm ni sy nk share 1 pic lame..
    3 years ago
  • Himpunan Solidariti Ummah - Tanggal 27 Julai 2012, bergemanya laungan takbir di Masjid Sultan Haji Ahmad Shah UIAM Gombak oleh mahasiswa Islam menghantar semangat perjuangan sebagai b...
    4 years ago
  • [ WAJIB tolak bunga 3% dari PTPTN ] - *MUQADDIMAH* Dalam fiqh politik, kerajaan adalah amanah rakyat, bukan untuk berniaga dgn rakyat. Agamawan tidak sepatutnya halalkan kerajaan berniaga d...
    4 years ago
  • MAKLUMAN - Assalamu'alaikum... Kepada rakan-rakan dan followers laman ini, laman ini akan tamat beroperasi mulai 6 November 2011. Saya telah membuat laman baru, http...
    4 years ago
  • salam.. Misi Gerakan Islam bhg. 1 - Assalamualaikum ikhwah dan akhawat sekalian, sudah sekian lama tak berkongsi ilmu di sini.. Moga perkongsian ini bermanfaat. In sya Allah.. Misi gerakan I...
    4 years ago
  • ::.Jom Kenal_^).:: - KENAPA kita wajib PUASA? *“ Wahai orang-orang yang beriman ! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu,...
    5 years ago
  • Aku dan Dia... - Dia menuntut kebebasan. Kebebasan untuk bergerak, kebebasan untuk bercakap, kebebasan untuk segala-galanya, yang terlepas daripada kawalan dan kecemburuan ...
    5 years ago