::status::

Cuti semester habis tahun satu
Masuk semula bulan 9 tahun dua semester satu
Target cuti : habiskan sebanyak mungkin buku

Thursday, June 28, 2012

kekuatan lelaki

Bismillah...
lata bayu, baling

Lama x update..banyak ja idea..tp xdan..[alasan.heh]..

kata nak sambung pasai kekuatan perempuan kan. tapi tak jadi la. nak buat pasai kekuatan lelaki pulak. hehe. sebab ada orang request. lalala.

Oke,dah2..

Seminggu cuti ni..buat jaulah utagha..geng2 utagha kuantan..geng dari IMIU waktu cfs dulu..sampai lani berkekalan..sebenanq nya ni kali kedua..hat fes dah buat taun lepaih..bes tak tau nak habaq lagumana..ukhwah sungguh terasa..bukan hanya dengan sahabat2 tapi jugak dengan keluarga sahabat..

Ehm,apa kaitan dengan lelaki kan? Aha, ni nak habaq mai. Jaulah kali ni,laki 3 org ja..ppuan 6 orang..tapi nak katanya..even laki siket, tapi mampu untuk menggerakkan jaulah utagha..hebat x? bejalan dari penang naik smpy ayq itam turun pendang sampai ke baling..

Ucapan penghargaan buat syahir yusup..yang jadi kepala..rasanya klu ppuan y sikit laki ramai xjadi qeja btoi dak.. tapi kalau laki siket ppuan ramai xpa..sebab laki memang adalah ketua..dan mempunya sifat kepimpinan secara semula jadi..[ataupun x..heh]..

Allah berfirman dalam al-Quran :

Maksudnya : "Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka..............." (an-nisa' : 34)
Tapi kalau nak ikut laki hat boleh jd pemimpin ni...sama ja la dak dgn org2 len org putih pa nuh,tapi apa y membezakan depa ialah keimanan. Keimanan kepada Allah dan ketaqwaan. takguna jugak kalau hanya pandai pimpin kat dunia tp xpandai pimpin untuk ke jalan akhirat. Zaman lani susah dh nak cari laki mcm ni..

Jadi seruan kepada lelaki d luar sana, jagalah diri anda dan keluarga anda dari azab api neraka.

Maksudnya : "Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan." (At-tahrim : 6)
Jadilah lelaki berguna bukan hanya mnjaga di dunia tpi jugak menjaga untuk akhirat. Para nabi dan Rasul terdiri daripada kaum lelaki, jugak para ulama' pewaris nabi dari lelaki. Sama-sama tingkatkan keimanan untuk bekalan hari kemudian. =)

*moga jaulah kali ini mendapat keberkatan dan redha dari Tuhan buat bekalan perjuangan membawa risalahMu di dunia akhir zaman. Attribute to : Qamarul Iqmal

4 comments:

athirahariffin said...

syoknya! :)

sis Izzati said...

apa kaitan maro dgn post ni aniq?
xdpat nk kaet.hoho ;P

btw,jeles ngan geng utagha yang kattang lake :) sikit tp bkualiti
oppss

i miss u aniq,u noe u takkan kate u miss me,wakaka

Qamarul Iqmal said...

waaaaaaah..tq kakMung..doakan sy mampu memimpin dgn baik :)

munirah.zulkifli said...

ateh : hehe..tanya la maro kenapa..hahahah

maro : insyaallah..wen ders a will ders a way

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Rijal Dakwah::