::status::

Cuti semester habis tahun satu
Masuk semula bulan 9 tahun dua semester satu
Target cuti : habiskan sebanyak mungkin buku

Tuesday, June 7, 2011

Basikal dan aku..

Bismillah...
digital mukmin punya..adeyh..i want d camera badly!
Nak mengarut kejap...
Biasela, tangan dah kejang...
Banyak dosa mungkin...
Tringat kat orang jauh banyak sangat kot...
Cuba untuk kurangkan...
Buat-buat sebok..?
TRY..
Tapi, apa salahnya?
------------------------------------------------------------------------------------------------

Ingat tak lagi waktu kita fes time blaja naik basikal..?? Waaha..bes kan..n_n.. Waktu tu umur baru mencecah 5 tahun. Semangat sungguh nak blaja naik. Sebab jiran yang dajah dua tu dah naik basikal. Walaupun basikal ada tayar tiga, tapi apa aku peduli kan. Basikal, basikal jugak.

Mula-mula naik memang kena orang tuntun. Kalau tak alamatnya tungging la atas tar tu. Bila dah orang tolak dan boleh gerak sendiri, stereng [handle basikal] pulak asyik je melelong. Almaklumlah, tak pandai nak kawal stereng lagi. Terhuyung hayang ke kanan ke kiri. Tapi, usaha jugak. Teruskan jugak. Sampai berjaya kawal stereng tu jadi stret. Dan semua ni mana boleh buat sendiri kan. Kena ada orang tolong. Bila time stereng tu naik syeikh, orang lain la yang tolong pegang kot belakang supaya tak terbalik. Bila tayar terhentak batu kecil, jadi gelong ala-ala nak terbalik, orang lain akan tolong pegang basikal tu supaya keep stable. Hoho..seronok kan..
---------------------------------------------------------------------------------------------

Orang kata hidup ni, sterengnya kita yang pegang. Bila kita rasa dah termelencong skit ke arah lain, maka kita jugaklah yang kena kontrol balik stereng tu. Pegang kejap-kejap. Supaya boleh stret balik. Pegang brek tangan kalau dah laju sangat. Kadang-kadang tu terbuat silap umpama terlanggar batu-batu kecil, tayar pun jadi gelong, bawak pun terhuyung-hayang. Tapi, still brek kita yang pegang. Handle pun kita yang pegang. Jadi, kitalah yang kena kontrol bagi elok balik.

Susah jugak kan. Sebab tu kena ada kawan tolong. Or you can name it sahabat, adik-beradik, whatever you wish. Kena ada orang jugak untuk tolong pegang dari belakang. Untuk tahan dari terus jatuh tersungkur. Sebab kalau dah jatuh tersungkur..sakitkan. Sampai kadang-kadang rasa macam dah tak mampu nak bangun balik.

Baru belajar naik basikal - baru belajar erti hidup - zaman yang baru - umur mencecah 20an - bukan senang. Kena ada kawan seiring, yang sudi memimpin. Bukan menghukum. Andai tersalah arah, menjadi penunjuk jalan. Bukan tuan hakim yang menjatuhkan hukuman. Bukan juga radio buruk yang suka menyebarkan berita. Kerana tersalah itu lumrah dalam belajar erti hidup. Mana mungkin lurus aja jalannya. Jadi pendengar yang setia? Oh, itu juga perlu. Dan menasihati. Tapi secara lembut. Kerana usia ini terlalu sensitif nalurinya. Umpama menarik rambut dalam tepung. Rambut dapat, tepung tak selerak.

Bukan mudah. Kena berjiwa besar. Bukan pandang yang bersalah sebagai pesalah. Tapi pandang sebagai orang yang perlu didekati dan diselami. Ya, tujuannya sama. Untuk membawa kepada jalan yang benar. Tapi cara itu yang berbeza. Oh, dan aku..aku pun sama. Baru belajar naik basikal jugak. Dan pernah melelong. Stert balik. Melelong balik. Stret balik. Jadi, jangan marah aku. Aku tahu bila masa aku tersalah. Aku cuma perlu kekuatan. Oh, aku tak tahu la orang lain bagaimana. Mungkin mereka tak serapuh aku.

Ubah pendekatan. Matlamat yang sama. Mungkin lebih diterima.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Oh, sungguh, aku rindukan kalian orang jauh. 
sahabat-sahabat maahadku yang aku cuba untuk buang jauh dari memori.
adik-beradik usrah DQ yang aku cuba melarikan diri.
sahabat-sahabat UIA yang aku sengaja tak kontek kalian.
dia yang entah bila tahun akan berjumpa.
oke, aku juga manusia.
maafkan aku


Ya ALLAH, ampunkan aku andai ada tuturku yang dusta tanpa aku sedari.

1 comment:

inni akhafullah said...

mun, i'm always here ok..kalau ad apa2 bgtau ana ok..be strong...:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Rijal Dakwah::