::status::

Cuti semester habis tahun satu
Masuk semula bulan 9 tahun dua semester satu
Target cuti : habiskan sebanyak mungkin buku

Wednesday, June 8, 2011

jom jadi hamba^_^

Bismillah...

Katakan la kan..ditakdirkan..tiba-tiba ja lepas baca baris yang aku tulis ni..tiba-tiba ja nyawa ditarik. Hoh, tak tergambar kot. Allah.. oh, aku masih belum bersedia untuk mati. Sebab banyak benda lagi aku tak buat untuk jadi bekalan. Dan ditanyakan.. UNTUK APA KAMU HIDUP??? Ngee..nak jawab ape..


oh..saya sangat semangat nak tau..hehe..^^,
Hidup manusia dibumi ini bukanlah suatu kehidupan yang tidak mempunyai tujuan dan matlamat dan bukanlah mereka boleh melakukan sesuatu mengikut kehendak perasaan dan keinginan tanpa ada batas dan tanggungjawab. Tapi...ada tujuannya..oho..aku tahu..kita dah belajar dalam PAI kat sekolah menengah kan.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.[ad-zariyat : 56]
1. Ya, untuk beribadah kepada ALLAH semata-mata. Huh, xkan nak solat je xbenti..oh tidak..jangan berfikiran begitu =]..tak semestinya ibadah tu solat je kan..
-----------------------------------------------------------------------------------------
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya". [al-baqarah : 30]
2.Untuk jadi khalifah di muka bumi ni. Oho, memang Allah memilih manusia untuk jadi penjaga bumi ini.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Dan Dia lah yang menjadikan kamu khalifah di bumi dan meninggikan setengah kamu atas setengahnya yang lain beberapa darjat, kerana Ia hendak menguji kamu pada apa yang telah dikurniakanNya kepada kamu. Sesungguhnya Tuhanmu amatlah cepat azab seksaNya, dan sesungguhnya Ia Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. [al-an'am : 165]
3.Untuk memakmurkan bumi ni dengan PERATURAN-PERATURAN ALLAH. Bukan merosakkan.
oh...tolonggg..
Jangan bimbang..sebab Allah dengan rasa kasih sayang yang bersangatan kepada manusia diturunkannya para rasul dan bersamanya garis panduan yang diwahyukan dengan tujuan supaya manusia itu boleh mengurus diri mereka dengan pengurusan yang lebih sempurna dan bertujuan supaya manusia itu dapat hidup sejahtera dunia dan akhirat. Oh, kita pasti mati dan akan hidup di dunia akhirat yang kekal abadi.
---------------------------------------------------------------------------------------

Jadi..berbalik kepada ibadah ye. Macam mane nak sentiasa beribadah? Bukan hanya di atas tikar sejadah..??
cmne tuh..??
# ibadah berasal daripada kalimat `abdun’. 

#Ibadah dari segi bahasa : patuh, taat, setia, tunduk, menyembah dan memperhambakan diri kepada sesuatu.


#Dari segi istilah agama Islam : tindakan, menurut, mengikut dan mengikat diri dengan sepenuhnya kepada segala perkara yang disyariatkan oleh Allah dan diserukan oleh para Rasul-Nya, sama ada ia berbentuk suruhan atau larangan.

#Islam adalah suatu cara hidup yang lengkap dan sempurna, yang merangkumi semua bidang kehidupan dunia dan akhirat, di mana dunia merupakan tanaman atau ladang yang hasil serta keuntungannya akan dituai dan dinikmati pada hari akhirat kelak.

#Ibadah dalam Islam meliputi semua urusan kehidupan, dengan kata lain setiap amalan atau pekerjaan yang membawa manfaat kepada individu dan masyarakat selama ia tidak bercanggah dengan syarak, ikhlas kerana Allah semata-mata bukan kerana mencari kepentingan dan mencari nama serta ada niat mengharapkan balasan dari manusia.
waa..betulke..?ni semangat ni..lagi3..

#Berdasarkan kepada konsep ibadah tersebut maka setiap perbuatan pertolongan baik kepada orang lain seperti membantu orang sakit, tolong merengankan beban dan kesukaran hidup orang lain, memenuhi keperluannya, menolong orang yang teraniaya, mengajar dan membimbing orang yang jahil adalah ibadah.

#Termasuk juga dalam makna ibadah ialah setiap perbuatan, perkataan manusia zahir dan batin yang disukai dan diredai oleh Allah swt. Bercakap benar, taat kepada ibu bapa, amanah, menepati janji, berakata benar, memenuhi hajat keperluan orang lain adalah iabadah.

#Menuntut ilmu, menyuruh perkara kebaikan dan mencegah segala kejahatan, berjihad, memberi pertolongan kepada sesama manusia, dan kepada binatang, berdoa, puasa, sembahyang, membaca al-Quran semuanya itu juga adalah sebahagian dari ibadah.


#Begitu juga termasuk dalam pengertian ibadah cinta kepada Allah dan Rasul-Nya, melaksanakan hukum-hukum Allah, sabar menerima ujian, bersyukur menerima nikmat, reda terhadap qadha’ dan qadar-Nya dan banyak lagi kegiatan dan tindakan manusia yang termasuk dalam bidang ibadah.
oke..paham!! [^_^]
#Kesimpulannya ruanglingkup ibadah dalam Islam adalah terlalu terlalu luas yang merangkumi semua jenis amalan dan syiar Islam dari perkara yang sekecil-kecilnya seperti cara makan, minum dan masuk ketandas hinggalah kerja-kerja menguruskan kewangan dan pentadbiran negara semuanya adalah dalam makna dan pengertian ibadah dalam ertikata yang luas apabila semuanya itu dikerjakan dengan sebaik-baiknya dengan menurut adab dan peraturan serta memenuhi syarat-syaratnya.
----------------------------------------------------------------------------------------

Hoohoo....macam senang je kan rupanya nak beribadah ni..Jom beribadah jom!!! Hee..sedia bekalan awal-awal..=]
oke..sy nk ibadah dh ni..tidur dulu..moga lps ni ada kekuatan untuk buat ibadah lain pd Allah..=)
----------------------------------------------------------------------------------------------
By the way, jaga aurat jugak IBADAH. Jadi, jom jaga aurat jom!!! Stokin comel yang baby punya tu pun orait wat..kan..kan..kan..asalkan pakai..jom3...dah alang-alang tu..jom tengok kempen aurat kat blog Mr.AnOnymOUs jom!!!! Sangat KIUT!!!



2 comments:

munada said...

masya Allah.. penulisan yang baik.. metodologi yang indah.. sila berikan tunjuk ajar.... TUNJUK AJAR KU SIFU

hazwani khamarudin said...

anq..nice2...petanda tajuk ni dah berulang2 kali diulang..dah hadam dah pun kan..moga ada mnfaat utk semua..

nway, ack tetarik dgn katun2 ni sbnaqnya..nk ambik kot mana xtau..wink3*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Rijal Dakwah::