::status::

Cuti semester habis tahun satu
Masuk semula bulan 9 tahun dua semester satu
Target cuti : habiskan sebanyak mungkin buku

Tuesday, June 21, 2011

ukhwah itu


---------------------------------------------------------------------------------------------Bismillah...

Bulan berganti bulan, hari berganti hari, namun hari yg ku lalui sunyi tanpa teman rapat disisi. Terkenang sahabat2 tercinta tika bersendiri. Hmm, ape yg dieorg tgh bt agk nye ek..??

Namun hakikat ukhuwwah bukanlah bersama sahabat senantiasa, walhal mendoakan sahabat juga adalah salah satu dari tuntutan ukhuwwah. Itulah hak sahabat keatas sahabat yang lain.

Imam Al-Banna menyarankan kita supaya mendoakan sahabat dengan Wirid Ar-rabithah dimana jika dihayati maknanya amat mendalam untuk diadaptasikan.

Aali - Imran : 26 - 27
Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (26)

"Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya". (27)


"Ya Allah, sesungguhnya Engkau menyetahui bahawa hati2 ini telah sepakat utk mengasihiMu, bertemu utk mentaatiMu bersatu utk dakwahMu, berjanji utk menolong syariatMu. Ya Allah eratkanlah hubungannya, kekalkanlah kasih sayangnya, tunjukkanlah jalannya. Penuhilah hati2 ini dgn cahayaMu yg tidak akan pudar, lapangkanlah dadanya dengan limpahan iman terhadapMu juga dengan tawakal kepadaMu. Hidupkanlah hati2 ini dengan makrifatMu dan matikanlah dia dalam syahid demi memperjuangkan jalanMu, sesungguhnya Emgkaulah sebaik2 pelindung dan sebaik2 penolong. Ya Allah kabulkanlah permintaan ini."

Hmm, rse mcm familiar la doa2 ni, kt mne ek..?? Haa dalam ma'thurat laa, hehe kesimpulamnya jom la kita baca ma'thurat hari-hari pagi dan petang semoga doa yg kita mohon ini mendapat tempat disisi-Nya dan diqabulkannya. Ameen.
 ---------------------------------------------------------------------------------------------------
Btw, ni jugak salah satu cara utk beribadat, ianya ibadat sunat, ibadat yg amat disarankan utk diperbanyakkan, walhal yg ibadat wajib nak x nak mmg kne bt da..hee..renungkan

Ya ALLAH, kekalkanlah kami dalam cintaMu.

3 comments:

Mr AnOnymOUs said...

perumpaan yang dtg secara tiba2:)

ukhwah itu umpama tali, jika kita berusaha mengikatnya, maka akan terikat la dan jika kita berusaha memetuskannya, maka sebaliknya akan berlaku...

waa perumpamaan k 2??hehe layan je lar...

munirah.zulkifli said...

hee..terima ja...sesuatu y abstrak

norhani said...

like.. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Rijal Dakwah::