::status::

Cuti semester habis tahun satu
Masuk semula bulan 9 tahun dua semester satu
Target cuti : habiskan sebanyak mungkin buku

Sunday, April 17, 2011

dari hati ke hati

Bismillah...

Sekadar perkongsian buat sahabat-sahabatku graduan persijilan DARUL QURAN..
Juga sahabat-sahabat yang telah khatam menghafal al-Quran..
Tak dilupakan sahabat-sahabat yang sentiasa mencintai al-Quran..

Takdir telah menentukan kita sebagai pendokong, pemelihara, dan penghafaz al-Quran. Walaupun sebelum ini tidak pernah yerlintas di fikiran kita untuk menjadi seorang hafiz. Pada saat ini juga kita mempersoalkan kenapa kita memilih bidang ini sedangkan kita tidak mampu menanggungnya. Adakalanya kita memberontak untuk menamatkan bidang ini. Semuanya bertitik tolak dari satu kesedaran bahawa betapa besarnya ancaman ALLAH kepada mereka yang melupakan dan tidak mengamalkan al-Quran.

Sebenarnya kita tidak mampu untuk menguasai 30 juzu' dan beramal dengan ajaran yang terkandung di dalamnya tanpa izinNya. Apabila mengenangkan semua ini, kita hampir patah semangat. Namun, berbekalkan sedikit keimanan yang ALLAH titipkan buat kita, semangat kita bisa teguh kembali kerana kita beriman dengan qada' dan qadar ALLAH. Kita juga yakin dengan firman ALLAH.

al-baqarah : 286
ALLAH tidak pernah berdusta dengan kalamNya. Jadi, kita adalah orang-orang pilihan ALLAH yang mampu. Oleh itu, kita harus susuli pula kalam ALLAH itu dengan ayat :
ar-ra'd : 11
Sesungguhnya ALLAH tidak akan merubah diri kita, kita sendirilah yang menentukannya agar termasuk dalam golongan orang-orang yang mampu memelihara al-Quran. Hisablah diri. Apakah cukup hanya dengan 4 jam berhadapan dengan al-Quran dapat melepaskan diri dari dosa? Andainya masa tersebut digunakan untuk jihad fisabilillah, alhamdulillah. Tetapi bagaimana jika ia digunakan dengan sia-sia? Fikirlah dan mohonlah dari ALLAH. Namun sekiranya kita sudah bermujahadah sebaliknya masih belum diizinkanNya, mudah-mudahan ALLAH tidak mengazab kita. Amin ya Rabbal 'Alamin.

Once menghafal al-Quran, forever huffazul Quran.

Ya ALLAH, tetapkan kakiku pada jalanMu ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Rijal Dakwah::