::status::

Cuti semester habis tahun satu
Masuk semula bulan 9 tahun dua semester satu
Target cuti : habiskan sebanyak mungkin buku

Monday, April 11, 2011

Emosi

Bismillah...

Em,saya nak kongsi benda ni lama dah. Tapi terbeku dalam otak. Jadi mungkin dah basi. Tapi ape pun..
---------------------------------------------------------------------------------------------
y mn bg efek lbh bsr? senyum ke masam?
EMOSI
Sinonim? Sudah tentu. Perempuan. Standard? Kawal? Praktikal. Bagaimanakah? RASIONAL. Apakah?
---------------------------------------------------------------------------------------------
Situasi :
[Program]
PM : kamu-kamu diWAJIBkan untuk menolong unit sekian jika mempunyai kelapangan masa. kerana unit sekian mempunyai shortage.

masalah [muslimat] :
A : kamu (ahli unit sekian) punya pasallah. disebabkan kamu kami semua terpaksa turun untuk buat kerja yang bukan kerja kami. kamu tak bertimbang rasakah?
------------------------------------------------------------------------------------------
ahli unit sekian : (sambil menangis) Tak payah lah kita mintak tolong sapa-sapa pun. Lagi susah. Ingat kami ni nak sangat ke kamu tolong?

ahli unit sekian II : ala..buat dono je. Ape susah. Tak yah layan.

ahli unit sekian : kamu cakap senang la!!!!

[maka banjir pun berlaku di situ]
-------------------------------------------------------------------------------------------

Faham cerita saya kat atas tu?
Pernah terjadi situasi sebegini? Well, apa yang saya nak tekankan di sini. Emosi. Kerana emosi terjadi pertelingkahan. Yang akhirnya membuahkan ketidakseronokan dalam bergerak kerja. Bermasam muka. Bengkak dalam hati. Akhirnya...kerja terbantut. Tak pasal-pasal kena sentuh dalam meeting gabungan. Tidakkah rasa agak memalukan bagi pihak muslimat?

Bukankah lebih baik jika masing-masing berlapang dada. Ya, berlapang dada. Susah? Sudah tentu!
Ji ka si A faham mengapa PM menurunkan arahan sedemikian dan berlapang dada maka dia pun tidak akan berkata sedemikian pada sahabatnya. Lagipun arahan yang dikeluarkan 'jika ada kelapangan masa'. Jadi kalau merasakan tidak mempunyai masa diam-diam sudah lah. Tak perlu susah-susah menunjukkan respon negatif.

Dan ahli unit sekian..jika si A nampaknya tak boleh mengawal emosi. Maka, kita lah yang perlu mengawal emosi. Berlapang dada. Mungkin si A sudah terlalu letih sampai dia mengeluarkan kata-kata macam tu. Bersangka baik. Dia letih sangat tu. Biarkan lah dia. Tak perlu sampai kita pulak yang beremosi. Akibatnya, dua-dua dalam kondisi yang tertekan akibat? Dari mulut sendiri. Berpunca? Ya, dari diri yang tidak boleh mengawal emosi dan berlapang dada.

Jika masing-masing berlapang dada, insyaallah kerja akan terasa lebih harmoni dan bersemangat. Kerana selemah-lemah ukhwah adalah berlapang dada. Dari berlapang dada barulah membuahkan kesamaan dan yang paling tinggi adalah ithar.

Cubalah untuk berfikiran RASIONAL. Jangan terlalu mengikut perasaan naluri hati. Ya, biasalah..perempuan..Begitukah? Tidak. Kerana fenomena itu kita sendiri yang menciptanya. Kita mampu untuk mengubahnya jika kita mahu. Sekarang bukan lagi masa untuk muslimat melayan perasaan segala bagai. Tapi mengasah minda untuk berfikir lebih matang ke hadapan. Maka, ubahlah persepsi anda. Ubahlah diri anda.

Jom belajar berlapang dada. Jom belajar mengawal emosi.^_^

2 comments:

Ace_Mujahidah said...

ya..anda mmpu mengubahnya.dan perlu mengubahnya! hehe.i like words RASIONAL.sbb xramai yg begitu dalam melaksanakn tugas.most meletakkan emosi terlebih dahulu.saya mengharapkn lebih dalam penulisan anda :P

munirah.zulkifli said...

haha..sy suka jgk word tu..RASIONAL..tp sy lg suka word RETORIK..word saya..haha

klu nak lebih..truskan mngikuti blog saya..haha..sbb saya xsuka bt post y pjg2 u satu entry..so..bakal bersambung..lalala~

apa pon..ilham dari Allah..moga perkongsian ni mmbri mnfaatnya^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Rijal Dakwah::