::status::

Cuti semester habis tahun satu
Masuk semula bulan 9 tahun dua semester satu
Target cuti : habiskan sebanyak mungkin buku

Wednesday, April 20, 2011

External Force is Needed [01]

Bismillah...
high force implemented
Pernah dengar external force tak? Eh, melayu nye tekanan luaran. Tipula kalau ada yang tak tahu. Sebab kalau bukan budak BIO pun, masa skolah menengah dalam subjek sains pun mesti ada. Tapi kalau yang tak bape ingat jugak tu, jom kita refresh!

Kalau buat experiment kat lab, terutama skali kimia..term 'external force' adalah term yang sangat sinonim. Fungsinya untuk memperCEPATkan TINDAK BALAS dengan mewujudkan satu laluan yang baru. Kire enzyme tu la external force tu.

Oke, sebelum jalan jauh-jauh..jom kita terjah satu kisah ni. Kisah ni saya bace dari mane entah. Dan saya dah olah sikit-sikit ikut gaya bahasa saya sendiri. Hehe..
--------------------------------------------------------------------------------------
Di sebuah kampung bahagia, suatu hari si raja membuat tawaran. Sesiapa yang berani menyahut cabaran baginda akan dinikahkan dengan puteri baginda. Tapi syaratnye, orang tesebut mestilah menyeberangi sungai yang penuh dengan buaya pada hari yang ditetapkan. Dan puteri baginda ni tersangatlah lawa orang nya.

Tapi, weh..sape sanggup nak korban nyawa demi untuk puteri tu. Seberang sungai rentas buaya. Gile ke mereng. Jadinye tak de lah pemuda yang mencuba. Ramai jugak la yang pegi tepi sungai tu. Tapi semua nya jadi pemerhati setia je. Juri tak bertauliah. Tiba-tiba..jeng3..

Terjunlah seorang pemuda dalam sungai tu. Dan menyeberang dengan pantasnye ke seberang. Lalu sampailah. Maka dapatlah pemuda yang berani itu berkahwin dengan puteri raja tersebut. Elok je pemuda tu dah menyeberang, ramai orang bertanya.."apa yang membuatkan kamu begitu berani menyeberangi sungai ni?"

Maka jawab pemuda, "sebelum saya jawab, sila mengaku..sape yang tolak saye tadi?"
----------------------------------------------------------------------------------------

Oke, tamat. Kesimpulan??? Teet!!! Saya optimis anda boleh buat sendiri. Kan..kan..kan..

Em, berbalik kepada external force tadi. Kali ni, saya hanya nak tekankan external force untuk berubah. Perubahan yang bagaimana? Banyak kot! Sabar-sabar. Hehe..

Sekarang ni..ramai yang mengkedepankan isu muslimat / sisters tak berani untuk bercakap dalam meeting. Dan tak kurang juga pelbagai respons diberikan untuk menjentik kesedaran bagi berubah. Tapi, dari sudut pandang sisi, atas, bawah, kanan..bla..bla..saya, untuk berubah itu memerlukan EXTERNAL FORCE.

Jangan hanya diharapkan kepada empunya badan untuk berubah. Tapi mesti juga ada usaha untuk membantu kita / dia / mereka / kamu berubah. Untuk mempercepatkan RATE of REACTION. Tahu ape sebab muslimat kalau meeting campur terutamanya tak banyak cakap? Ataupun lebih tepat bisu sementara. Mungkinkah secara tiba-tiba peti suaranya kehabisan stok suara? Atau mungkinkah muslimat terbabit tak menggosok gigi lalu takut berbau satu bilik mesyuarat?

Ya, jawapan saya tepat sekali! Sebab muslimat segan + malu + TAKUT bila berhadapan dengan muslimin. Seolah-olah muslimin ni monster pulak kan? Tapi saya optimis. Keadaan akan berubah. Dengan syarat, adanya bantuan external force itu. Tapi ape pun dengan izin Allah jugak. Kita hanya pemudah cara / moderator dan yang seumpamanya. Muslimin mahupun muslimat yang sememangnya petah berbicara amat memainkan peranan penting dalam situasi begini. Perlu pandai kawal suasana. Jadilah external force yang akan trigger insan-insan sekeliling anda. Secara praktikalnya. Boleh cuba dalam meeting nanti. Hehe..

Bagaimana caranya? Em, saya ada beberapa contoh situasi yang mungkin boleh dikongsi..tapi..apakata kita jumpa di post saya yang akan datang..=)

2 comments:

LIYANA ROSLI said...

wah, header berubah wajah.cantek2..shocking red!!..haha..

munirah.zulkifli said...

hehe...lame dh hajat nk buat header baru..tggu org buatkn..tp x buat2 pn..las2 bt sdri..thankz neway..huu..kinda fond of red lately..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Rijal Dakwah::