::status::

Cuti semester habis tahun satu
Masuk semula bulan 9 tahun dua semester satu
Target cuti : habiskan sebanyak mungkin buku

Thursday, March 31, 2011

benarkah iman kita

Bismillah...
meratib padaMu
Kita sebagai manusia juga khalifah yang diciptakan atas muka bumi ini sentiasanya layak untuk diuji. Kerna apa? Kerna dengan ujian lah dapat mengukur sejauh manakah benarnya iman kita. Kita sebagai orang yang dimuliakan dengan Islam sangatlah beruntung. Sebabnye banyak masalah hati boleh disetelkan dengan keimanan yang mengakar teguh dalam jiwa setiap insan.

Jika apa yang kita mintak, dapat, maknanya Allah sayangkan kita. Tapi, jika apa yang kita mintak, tak dapat, maknanya Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita. Mungkin Dia akan berikan pada waktu yang sesuai. Maksudnya Allah tetap sayangkan kita. Mungkin juga Dia akan gantikan dengan sesuatu yang lebih baik dari apa yang kita mintak. Lagi-lagi lah Allah sayangkan kita.

Nah, terbukti bukan. Dengan keimanan setel masalah hati + mental. Segalanya kita tahu ada sandaran. So, dari hati yang bermuram durja insyaallah akan terasa sinar kekuatan + kelapangan. Hasil daripada? Ya, KEIMANAN..

Dalam keadaan tertekan, pasangan suami isteri akan sama-sama menjadi kekuatan kepada pasangannya. Saling memberi tazkirah meningkatkan keimanan. Contoh situasi : [mcm dh ade pengalaman..haha]
---------------------------------------------------------------------------------------------------
isteri : abang, macam mane ni. kita dah berusaha sehabis baik dah ni. tapi perniagaan kita tak jugak menguntungkan.
suami : takpe. kita dah berusaha. tapi Allah jugak Maha Pemberi Rezeki. kita usaha lagi. mungkin Allah mahu tengok kita usaha lebih sikit.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
suami : saya risau la. segala macam ubat dah saya cuba. segala macam pakar dah saya jumpa. tapi nampaknya sakit saya ni tak jugak nak menunjukkan pengurangan.

isteri : takpe, kita hanya berusaha. tapi Allah jugak Maha Penyembuh. "wa huwa yashfeen". Kita kuatkan lagi usaha kita. mungkin masih ada kelompangan di mana-mana.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Kan setel. Anda setuju dengan saya ataupun tidak? Maka dengan keimanan lah dapat menjaga kewarasan akal kita. Takdela nak berlaku suicide ke ape. Sebab segalanya dipulangkan kepada Yang Maha Mengetahui. Bukti kebenaran iman. Tanda hidup berTuhan.

Maka, benarkah iman kita selama ini? Hayati kah kita dengan segala nama-nama Allah yang jua merupakan sifat-sifatnya? Hanya sekadar menghafalnya masih belum cukup. Adakah memberi impak kepada kita dalam kehidupan seharian..ALLAH...

Ratiblah nama TuhanMu, sepenuh hati sesyahdu irama sehingga menggetarkan jiwa serta hati yang mengalunkannya..Ya Latif..Ya Latif..tidak perlu untuk menggunakan suara yang kuat namun tak mampu untuk menyentuh hati. 

Cukuplah sekadar mencapai telinga menusuk sanubari yang selama ini terleka. Pada waktu sepertiga malam itu....

Ya ALLAH, dosa-dosaku bagaikan pepasir di pantai. Kau ampunkanlah ya Allah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Rijal Dakwah::