::status::

Cuti semester habis tahun satu
Masuk semula bulan 9 tahun dua semester satu
Target cuti : habiskan sebanyak mungkin buku

Sunday, March 20, 2011

letak bawah tapak kaki, oke?

Bismillah...
munirah seperti di atas

merenung sendirian..
mindaku jauh menerawang..
fikiranku ligat berputar..
apakah ertinya yang sebenar..
-------------------------------------------------------------------------------------------
[program]
dia : hah, kau! kau ni susah dengar cakap orang kan?!

aku : [terkesima.hanya mampu menunduk]

dia : aku tanya jawab la..!!!!!!!!kenape la kau ni ego sangat??!

aku : [dalam hati : ya, memang aku ego. aku mengaku itu..habis macam mana?argh!]

dia : ego kau tu, kau pijak-pijak dia. pijak bawah tapak kaki kau tu! faham? dalam gerak kerja, EGO LETAK BAWAH SEKALI! pijak-pijak bawah kaki sampai lumat!

aku : saya tak faham!

dia : fikir rational. jangan ingat kita je yang betul itu ini. sampai tak ambil pandangan orang lain. tak nak mengalah. ego!! jadi, letakkan perasaan ego tak nak mengalah tu bawah sekali. pandang lebih luas, pike maslahah yang lebih besar!
---------------------------------------------------------------------------------------
[realiti 1]
kamu : cube la bawak berenti main tu..

aku : ala, saya main dengan sape je..no hal pon..

kamu : ye la..tapi..

aku : yela..[dalam hati : ape yang aku buat ni tak salah pun. dengan perempuan jugak. ape kecoh]
--------------------------------------------------------------------------------------
[realiti 2[
kamu : haish, dah-dah la tu main

aku : err..huhu..main dengan sape je pon..kot..
--------------------------------------------------------------------------------------
[realiti 3]
kamu : suka-suki je main macam tu. cuba pike ape perasaan orang lain?!

aku : oh..hm..[dalam hati : mungkinkah aku tersilap membuat pertimbangan selama ini?]
--------------------------------------------------------------------------------------
terkesima yang panjang..
ya, ego itu masih kuat melekat..
walaupun tidak nampak pada zahirnya..
tidak terlihat pada luarannya..
tapi pada hatinya..
secara dalamannya..
membunuh hati secara halus..

minda kembali mencerna..
mungkin apa yang diperkatakan orang..
ada betulnya..ada baiknya..
walaupun ternyata kita juga tiada salahnya..
tapi berubah kepada lebih baik..
ternyata lebih bermakna..

penangan ego..
menerima, mengikut, mencuba..
bukan bermakna menundukkan diri kepada orang lain..
tetapi mencari maslahah yang lebih tinggi nilainya..
moga ada berkatnya..
kita sebagai hamba..
perlukan momentum untuk berubah..
tanpa teguran..hancur binasalah..

Ya ALLAH, kami memohon kekuatan dariMu supaya dapat kami runtuhkan ego kami.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::Rijal Dakwah::